SKRÅNKAR & MUTANTER


Några år efter katastrofen började nya skepnader och varelser synas till i de djupa skogarna och bland städernas ruiner. Vittror, tomtar, gastar och spöken var några namn på dessa varelser men i motsats till vanliga spöken var dessa värda att frukta. Knarren i husen, rasslandet i buskarna och siluetten i natten kunde mycket väl vara en av de varelser som rest sig efter katastrofen. Det har förklarats att de skapats genom påverkan av kemiska eller biologiska vapen, strålningen eller kanske själva blanding av samtliga. Ingen besitter den faktiska kunskap om vare sig hur eller varför men vissa borgar har bildat forskningsgrupper vars uppdrag varit att fånga och studera dessa apokalypsens demoner. Men det är inte bara mutanter som jagar människor utanför borgarnas beskydd...

SKRÅNKAR
Skrånken är den svåraste att känna igen, den liknar en vanliga människa om än blek som döden, ofta täckt av bölder, sår och smuts. I värsta fall lunkar den in i din bostad och döljer sig i något skrymsle tills dess att du väcker den. Dess sinne är dock långsamt och djuriskt. Skrånken lunkar långsamt fram, lyhörd efter nästa byte. De påträffas ibland sovandes stående inne i övergivna byggnaders mörka vrår. Oftare än sällan färdas de i flock och blir då ett större hot. För de flesta är skrånken inget större hot, dess lunkande takt gör att man lätt ser de på håll och kan då hålla sig undan medan de passerar. När de upptäcker ett byte förändras deras beteende, då spurtar de fram emot bytet och attackerar det, liksom andra rovdjur. Skrånken påstås inte känna smärta vilket gör det nödvändigt att skjuta den i hjärtat för döda väsenet på momangen, liksom i vanlig jakt är skott mot hjärta, lunga de säkraste för att fälla sitt mål. Ett känt tillhåll för skrånkar är, förutom de flesta städerna,  Remmarheden utanför Järboborg. Många rykten cirkulerar kring skrånken, bland annat att den som blir biten av dem förvandlas själv till skrånk, liksom varulvars bett, vilket även gett dem namnet zombier.

SNORKAR
Snorken kallas ibland mörklacka eller myling för sitt illande skrik. Den är den mest mytomspunna av nattens varelser och det antagligen för att den är det farligaste du kan träffa på under natten. Snork har sällan, om ens någonsin setts till under dagen, det är därför svårt att beskriva varelsen. Det som är känt är att den bär en utländsk skydds- eller gasmask med en lång snabel, vissa räjders har berättat om en specialstyrka vars skyddsmasksfilter reagerat med biologiska och kemiska vapen till att förgifta och förvrida bäraren. Snorken springer på alla fyra, den springer och klättra snabbt, är väldigt stark och verkar, även den, vara smärtokänslig. Det enda sättet att fälla en snork är ett skott direkt i dess hjärta så att blodet slutar pumpa i denna nattens varelse.

SVARTBLOD
Man tror att Svartblodet har även det en gång varit en människa. Huden skiftar i mörka toner från grått till brunt och svart och så som deras namn antyder är deras blod nästintill svart, mycket mörkare än andra varelsers blod. Svartbloden bär och kan använda vapen, både karbin och båge liksom yxa för den delen. Svartblod är flockdjur, räjders har berättat om att de lever i egna samhällen långt ifrån människor. De verkar kunna tala med varandra och samarbeta. I någras anseende är de faktiskt inte så olika oss. De som varit problemet för att komma närmare dessa varselser är just det att de inte verkar vara intresserade. De jagar människor liksom rådjur och bjärv. De som försökt nått dem har inte återkommit, utom trollkarlar och andra visa män och kvinnor som påstått sig levt med svartblod över enstaka vintrar. Svartbloden är starkare, tåligare och tuffare än människor. Trollman Sven-Erik berättade om en grupp svartblodsjägare vilka försökte fälla en bjärv de omringat. De gick till angrepp men bjärven slukade dem samtliga. Svartbloden ses liksom andra rovdjur, de är att frukta och bör om möjligt dödas. 

PLUNDRARE
Plundrare, Dalmasar, de livnär sig på andra och deras. Vanliga plundrare är få, men ökända. De attackerar gårdar, små byar eller få mänskor på färd. Dalmasarna är ökända i Gästrikland då de årligen går på rövartåg mot kusten och plundrar alla byar längst vägen. Vissa har stämt om att betala en tribut till plundrarna i utbyte mot säkerhet. I vissa fall kan en fest och några föräldrarlösa barn bytas mot fri lejd. Oftast färdas masarna längst järnvägen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Information för Mutanter 
#Boplats 
Eget tält, kommer att slås upp i skog. Vill du ordna en eldplats så ta även med en hink sand, spade samt vatten/eldsläckare. 
#Du bör ha med dig 
Mat, vatten och annat som kan behövas för att bo i tält under tre dagars tid. Fria tyglar på snacks och annat gott som du har inne i ditt tält. Smink och all annan utrustning du kan behöva. 
#Spelstil 
Som mutant, liksom bandit får du förvänta dig mindre rollspel än för de andra grupperna. Du förväntas antagligen spela två roller, en nattroll och en dagroll. Som dagroll är Civil, Skrånk eller Plundrare lämplig, Svartblod fungerar också om du kontaktar arrangörerna om det i förväg. Som nattroll gäller alla roller; Skrånkar, Plundrare, Svartblod och Snork. På lördagskvällen kommer även en bunt pizzor skickas upp till lägret så ni får något gott under ombytet. 
Som Mutant och Plundrare kommer du ha stort utrymme för att skapa eget spel med att gömma dig, lägga upp överfall och attacker mot de andra grupperna, så du ska kunna agera mycket på eget initiativ. Du får en särskild koncepts genomgång med arrangörera före lajvet, men räkna med att ha kul. 
#Dräktkrav 
Som Skrånk är det i stort sätt upp till din egen fantasi hur långt du vill gå med sminket men tänk dig zombie eller mutant. Vi vet att du ordnar det snyggt! Snorken är en mörkt klädd varelse med en skyddsmask på huvudet. Du måste även ha två svarta plåtar, minst 30x20cm stora, på bröst och rygg, vilka är träffpunkter för skyttar. Svartblod ska se ut som ”vanliga” orcher eller svartblod. Plundrare bär oftast balaklava, snusnäsduk, scarf eller shemagh. 
#Högsta Pansar Nivå 
Mellan Pansar. 
#Vapen restriktioner 
Inga Ksp, annars finns inga restriktioner. (Skrånk och Snork bär inga vapen) 
# Specifika roller 
Skrånk, Snork, Svartblod, Plundrare. 
#Övrigt 
Som Mutant och Plundrare kommer du samarbeta med arrangörerna under vissa tillfällen under lavjet, viss kontakt kommer ske via telefon så ha med en med gott om batteritid. Är du sminkare och kan tänka dig hjälpa till med att sminka andra mutanter så hör av dig så kan vi försöka ordna smink och annat som behövs om det ryms i vår budget. 
#Anmälan 
För att anmäla dig fyller du i nedanstående mall. De punkter du inte kan besvara fyller i med: ”vet-ej.” Så hjälps vi åt att skapa intriger, bakgrund osv. 
Vi kommer att se över den roll du skrivit, svara med eventuella tankar ifrån oss och när båda parterna är nöjda får du konto uppgifter och medelande för att skicka betalning. 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
Anmälan som: 
till lajvet Svea-2022: Handelsupost Mackmyra 
Kostnad: 60kr
Spelaren Namn: 
Mejl & Telefon nr: 
Post adress: 
Personnr: 
Rollen namn: 
Bakgrund och Information: 
Önskade intriger: 
Önskade upplevelser: 
Övrigt: