REGLER

Välkommen till Svea-2022! För att sätta in dig i lajvets koncept är det rekommenderat att du läser igenom de olika gruppernas beskrivningar och läser igenom den konkreta information som du förväntas känna till.
Du är ansvarig för att du och din eventuella grupp har läst och kan reglerna för Svea-2022: Handelsutpost Mackmyra.
Till att börja med råder självfallet Svensk lag att tillämpa i alla situationer. Under detta lajv spelar du en roll som lever i den fiktiva världen av Svea-2022 där det gäller för dig att spela på så vis att du självfallet inte bryter mot någon lag, liksom under andra lajv. Kom ihåg att allt är skådespel och när någon blir arg, eller ledsen är det skådespel. Läs vidare för att bilda dig en tydligare uppfattning.
Var noggrann med att följa nedanstående regler, arrangörer kommer att avvisa deltagare som kraftigt påverkar lajvet negativt och förstör upplevelsen för deltagarna. Vi vill se ett av Sveriges bästa postapokalyptiska lajv!
# Skyddsglasögon. Alla deltagare måste under lajvet bära av arrangör godkända skyddsglasögon! Blir dina skyddsglasögon inte godkända under incheckning kan du köpa nya på Hobbex nära lajvområdet. Prova gärna dina skyddsglasögon hemma med en soft-airgun med hög utgångshastighet. Ska du bära skyddsmask eller annan mask med inbyggnad ögonskydd så kontrollera de noggrant då många skyddsmasksglas inte är gjorda för att tåla anslagskraften av soft-airgunbeskjutning. Ser du någon som inte bär skyddsglasögon gå genast till denna och be den antingen ta på sig skyddsglaögon eller försiktigt lämna området eskorterad av dig. Det är frivilligt att bära tandskydd. Tips från ärsofträvar är att hålla munnen stängd eller dra upp halsduk eller scarf för mun under strid på nära håll, så brukar det sällan vara någon fara.
Utgångshastigheten på vapen skiftar och är bara en faktor till hur pass ont träffen gör, de är snarare påverkat av var, hur och hur många skott som träffar. (Läs på om ballistik.) Anslagskrafterna i effektbegränsade vapen är ändå så pass begränsad att du inte behöver vara särskilt orolig för annat än ögon och tänder. Lite tyg stoppar kraften mycket effektivt så tänk på att inte bära för tjocka kläder. Spelar du med rock och/eller skyddsväst kommer ha svårt att för att märka träffar så försök vara så uppmärksam som möjligt för att märka träffar.
# Soft-airguns får endast bäras och användas av myndiga deltagare. Du måste på väg till och från lajvområdet bära vapen dolda och väl förvarande i lämpliga vapenväskor eller ryggsäck. Du får absolut inte sikta mot någon Off-lajv eller någon som har kommit in på området av misstag. Skjut heller aldrig på så vis att dina kulor riskerar att skjuta över vallen som omgärdar lajvområdet. Skjut heller aldrig så att du riskerar att krossa eventuella fönster. Detta innebär även att du inte ska förflytta dig uppe på vallen eller för nära fönster. När du använder din soft-airgun skall du göra detta på ett moget sätt, det kommer hända att de du skjuter på inte uppfattar träffar och du kommer tro att du träffar fastän du missar. Genomgång kring träffar och airsoft får du plats innan lajvet.

# Du får inte gå in i någons tält eller skjuta in i någons tält. Tält är den enda plats där du kan ta av dig skyddsglasögon på lajvområdet.
# I handelsutposten vet alla att man inte bör träda in med ett laddat vapen. Ej heller får man vara där om man inte har gilltigt Räjder legitimation eller har något särskilt viktigt att förhandla med någon där om.
# I ”Byn”, Gustav VIII Kompaniers och De Rättrognas läger så kommer eldstad och tält finnas så se upp med hur ni sköter strider där. På natten gäller det att vara särskilt varsam med var man sätter fötterna, särskilt i lägren. Undvik att strida i dessa. Dock så är det helt okej att göra så.
#Mutant & Plundrar lägret är medvetet något avlägset och frånskilt de andra då vissa kommer ha dag/natt roll och behöver rum för smink och annat. Du får inte attackera eller strida i deras läger.
# Blir du eller någon annan allvarligt skadad så ropa hög och tydligt ”Skarp skada” och gör vad nöden kräver. Vid skarp skapa avbryts lajvet! Se till att du och de andra deltagarna inte utsätter sig för onödiga risker. 
# Plundring. Alla deltagare måste ha en markerad dragkedja eller knäppe ficka markerad med svart eltejp som sin ”plundringsficka.” I denna Måste alla Kaps, Skott och Snacks förvaras. Skott kommer i 100/50/30-skotts påsar, kaps enskilda och snacks skiftar. När du är ”utslagen” får andra spelare Plundra dig genom att öppna fickan och ta en påse skott eller en näve kaps och snacks. Se till att inte Plundra mer än fem kaps eller lika många snacks! Du kan inte bli plundrad mer än en gång när du är utslagen.
Svart kryssa ficka eller svarttejpad dragkedje löpadre
# Inlajvstölder. Föremål markerade med ett rött band kan stjälas under förutsättningar att du vet vem som äger föremålet om återlämnar det oskadat direkt efter lajvet. Oftast är stölder intrig- eller uppdragsbaserade.

# Pengar och Kaps In-,Off- och In/Off försäljning. Alla Inlajvhandel görs med Kaps eller genom byteshandel. Ammunition , mat och dryck får du behålla men allt annat som du handlat åt dig måste du återlämna, dvs Kaps, Bandage osv. Mat & Dryck med mera kommer finnas till försäljning i Utpostens bar. Ammunition och i Räjders fall utrustning kommer även handlas där.

Spelare får även lämna in vapen och utrustning som till salu In/Off, det vill säga att du kan sälja en soft-airgun, radio eller annat för den summa du vill ha för den (+ eventuell budgivning) som då kommer lämnas till dig, men föremålet måste även betalas som Kaps till baren. Har du något du vill sälja på så vis så ta det vid incheckningen. Du får inte ta med dig egna kapsyler eller egen ammunition till lajvet då det förstör upplevelsen för dig och de andra deltagarna.
Stridsregler
Striderna under lajvet är till för att delvis simulera strider men även för att det är en rolig och trevlig upplevelse att boffra och ärsofta. Slag och skott kan och kommer att svida, kanske leda till blåmärken och i vissa fall till och med skrubbsår, mycket värre blir det inte. Nyttja en kraftig träff i huvud, ett slag på armen i hur du spelar på träffen. Du skall se på striden som ett skådespel snarare än en lek.
En träff av kula, pil, skäkta eller hugg nedgör dig, du är då Utslagen. Som utslagen måste du spela på skadan av träffen och vare sig förflytta dig eller strida. Du får ropa på hjälp, peka ut skytten och liknande. Blir du dock träffad igen måste du spela medvetslös och ligga tyst på marken. Varje gång du blir utslagen förbrukar du ett kp. Då kan en annan deltagare bandagera dig så får du åter strida. Har du slut på KP för du fortsätta spela medvetslös till striden är över, plundrare hunnit plundra utslagna spelare. När det blivit lugnt och det verkar lämpligt får du dra dig tillbaks mot ditt läger. När du satt dig i femton minuter, en kvart och druckit lite vatten så har du återställt din kroppspoäng.

Under Svea-2022: Handelsupost Mackmyra kommer vi använda ett Kroppspoängssystem. Det innebär att deltagarna kommer ges en mängd KP beroende på hur mycket skyddsutrustning de bär. Alla människor har i grunden 1kp, svartblod har 2 kp i grunden. Pansarets kp värde avgörs av arrangör vid incheckning, visa upp eventuellt olika uppsättningar. Men i grova drag följer vi följande, för att tydliggöra menar vi här rustning som täcker Bål, ben och armskydd är meriterande för bonus kroppspoäng vid incheckning.

Lätt Pansar ger +1kp; läder, gambeson, hockyrustning, hjälm.

Mellan Pansar ger +2kp; ringbrynja, skyddsväst, lätt plåtrustning.
Tungt Pansar ger +3kp; skottväst (med tunga plattor), tung plåtrustning
Särskild Pansar +3kp och Buff.
Snitt kallas när du går upp till en utslagen eller medvetslös person och drar symbolisk ett boffervapen över halsen eller skjuter ett skott i marken bredvid huvudet på denna. Då tappar denna samtliga kp och kan ej bandageras igen förräns efter att man återställts.
Vid strid med boffer vapen får du inte slå mot kön eller kvinnors bröst. Undvik slag mot huvudet. Ta inte i för mycket när du slår, men märker den du strider mot inte att den träffas får du anpassa din slagkraft. 

 Mutanters stridsregler skiljer sig från människor och svartblods. Snorkar blir endast utslagna när det träffats av en kula på sin bröst- eller ryggplåt. I strid mot boffervapen och pilar är det upp till snorken med cirka ett halvdussin slag eller pilar och skäktor. Skrånkar är praktiskt omöjliga att försätta ur stridbart skick. En skrånk måste minst stanna till vid träff och kan falla ihop och vara utslagen den tid som det anses lämpligt av skrånken själv. Skrånk och snork slår ut sina motspelare genom att röra dem på arm eller ben. Skrånken kommer även rollspela att den börjar äta på sitt byte fram tills något annat själ dess uppmärksamhet.
Soft-airguns måste att användas i enlighet med Gävle AirSoft säkerhetsavstånds (http://postimage.org/image/u2mqdvbgz/) Denna är indelad i tio kategorier relativt till vapnets eldhastighet, kulvikt och utgångshastighet. Auto är endast för Ksp. Ditt vapen får inte överskrida angivna utgångshastigheter, så har du möjlighet så trimma ditt gevär med en buffergräns till högsta tillåtna säkerhetsavstånd.
Chems och Särskild Pansar ger dig Buff. Buff innebär att du inte blir utslagen vid träff utan den mängd träffar du finner lämplig, några skottskurar eller en bunt slag. Då väljer du själv huruvida du antingen blir utslagen eller tvingas fly ifrån striden. Vem som får tillgång till Buff bestäms av Arr. Du märker tydligt den som är Buffad då den ska skrika, skratta eller ropa högt när den väl strider eller bära ovanligt mycket pansar.
Knock innebär att du blir medvetslös. Du kan med en lätt kolvning eller slag på rygg samt viska ”Knock” göra en spelare medvetslös. Hjäm skyddar mot knock och får då ignorera dessa effekt. Som knockad måste du spela medvetslös i cirka femton minuter, en kvart och kommer ej heller minnas vad som skett de närmaste minuterna innan knocken. 
Det kommer inte gå att döda en roll under Svea:2022 Handelsupost Mackmyra. Det går dock att frivilligt förklara sin roll död. Vissa uppdrag kommer dock gå ut på att snitta en annan deltagare, men detta dödar inte dennas roll, om inte den utsatta personen då anser det lämpligt. När en person snittas i uppdrag skall denna utge sitt ”rollnummer” till snittaren, för att säkra att rätta person snittats.